KICK-OFF med Hanna Tjelmeland Fause

Åsne Storli har snakket med dansekunstner Hanna Tjelmeland Fause om soloforestillingen Åpen Bar og om hennes forhold til Vårscenefest. Åpen Bar vises i tilpasset versjon i Sivertsens Kafé under Vårscenefest 2016s kick-off-fest lørdag 23. april kl. 21.00. Publikum er velkommen til å komme og gå som det passer dem fra kl. 21.00. Arrangementet er gratis, men vanlige priser gjelder i baren. Aldersgrense 18 år.

Kan du fortelle helt kort om din performance Åpen Bar?

Helt siden jeg tok utdannelsen min som danser i Oslo har jeg arbeidet som bartender. Det har vært en viktig biinntekt, først i studietiden, men også senere. Åpen Bar er min første soloforestilling, og den handler om det å være danser og bartender. Jeg bygde en bar, og i forestillingen danser og serverer jeg samtidig. I perioden hvor jeg begynte å arbeide med forestillingen, var det mange som snakket høyt om kunstnere som levde glade dager med sugerøret i statskassa uten tydelige krav om produksjon eller kvalitet. Det føltes så urettferdig at alle kunstnerne jeg kjente jobbet ekstremt hardt både med kunsten sin og i andre jobber, og likevel fikk yrket vårt et dårlig rykte. Selv hadde jeg fire ulike jobber for å få tilværelsen til å gå rundt.

Forestillingen hadde urpremiere på Rådstua Teaterhus i november 2014. Er det den samme Åpen Bar vi kommer til å få se i kveld?

 I kveld blir det noe helt annet! I kveld er forestillingen i Sivertsens kafé i stedet for i Provisoriet, hvor den hadde premiere. At alt foregår i et annet lokale gir nye muligheter, nye utfordringer og gjør forestillingen til noe ganske annet. Jeg har aldri jobbet som bartender på Sivertsens, så det vil være en annen bartender på jobb mens jeg selv har hovedfokus på performacen min. Musikkprofilen er ganske annerledes nå enn sist. Opprinnelig brukte jeg musikk av Alex Beeton spesielt komponert til Åpen Bar, mens jeg denne gangen bruker en liste av gjenkjennbare hits med en mer funk-basert profil.

På hvilken måte er Åpen Bar relevant for festivaltematikken ”Er du menneske nok?”

Forestillingen er veldig relevant, vil jeg si. Den handler om følelsen av at man må ha veldig mange hatter på hodet samtidig. Jeg kjenner problematikken igjen i mitt virke som danser. For anledningen kan jeg omformulere festivalslagordet til ”Er du danser nok?”: Står du ofte nok på scenen? Er du god nok? Er du disiplinert nok? I barkulturen føler jeg meg derimot alltid bra nok. Jeg har jobbet utelukkende i fantastisk fine og trivelige barer og føler meg veldig heldig.

Hvorfor tror du at du føler større grad av tilstrekkelighet som bartender?

Det er tungt å jobbe i bar og det er ingen lett jobb. Jeg har stor respekt for de som gjør det på fulltid. Yrket innebærer lange dager og mange sene timer. Man står på beina nesten hele tiden og har få pauser. Samtidig er det færre nyanser av kvaliteten på arbeidet. Du kan sjenke en øl på en god eller dårlig måte. Det er lett å måle. I danseverdenen skal jeg alltid pushe meg lengre og bli bedre. Man kommer aldri helt i mål. Jeg kan alltid være skarpere, mykere, hardere, ta en ekstra pirouette, løfte benet høyere… Dette er ikke nødvendigvis noe negativt – jeg synes stort sett at det er en god ting. Men da er det også godt å komme i baren, gjøre en god jobb, være fornøyd med meg selv og legge det fra meg når jeg går hjem igjen. Jeg kan alltids ta med deg bartenderjobben også hjem, for eksempel ved å ha lyst til å lese og lære mer om øl og vin, men for meg føles det litt på en annen måte.

Skal du få med deg noe annet på festivalen?

Så mye som mulig! Men jeg jobber ”uheldigvis” både dag og kveld. Jeg gleder meg spesielt det som skjer fredag og lørdag, for da har jeg fri! Programmet disse dagene virker veldig interessant. Jeg skulle ønske jeg kunne få med meg Whenever there are people to dance, until than we´re gonna på mandag, men da jobber jeg dessverre. Jeg håper folk ser den, for den skulle jeg gjerne sett selv!

Som RadArter og scenekunstner i Tromsø, hva betyr Vårscenefest for deg?

Vårscenefest er for meg et høydepunkt. Det er ikke alltid jeg får med meg så mye av festivalen, men det er alltid mye kult som skjer. Det er masse gøy og spennende på programmet, både i år og tidligere år. Det er viktig at denne typen festivaler arrangeres i Tromsø, både som arena for å se scenekunst og som arbeidsplass og visningsarena for de som virker i det frie feltet i byen.

Foto: Åsne Storli
Foto: Åsne Storli
Foto: Åsne Storli
Foto: Åsne Storli
Foto: Jamie M. Bivard
Foto: Jamie M. Bivard

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.